کد خبر: 1263175
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵
واردکنندگان به صورت سلیقه‌ای اقدام به واردات قطعات خودرو‌های چینی می‌کنند. در این میان واحد‌های نظارتی هم رسیدگی لازم را به بازار ندارند

جوان آنلاین: تأمین قطعات یدکی در تمامی خودرو‌های چینی به حدی با مشکل مواجه شده است که حتی نمایندگی‌هایی که این خودرو‌ها را وارد بازار کرده‌اند، اطلاعات کاملی از جزئیات فنی آنها ندارند. قطعات خودرو نایاب و گران شده است، شرکت‌های مونتاژی واردکننده خودرو هم پاسخگو نیستند. 
 
به گزارش تسنیم، خریداران خودرو‌های مونتاژی این روزها، علاوه بر پرداخت مبالغ قابل توجه برای خرید خودرو، با مشکلات بسیاری در تأمین قطعات مواجه هستند. این قطعات کمیاب و گران شده‌اند و متأسفانه شرکت‌های فروشنده خودرو هیچ تعهدی برای تأمین لوازم یدکی و ارائه خدمات پس از فروش ندارند و بسیاری از خودرو‌ها بدون رعایت اصول اولیه وارد کشور می‌شوند. در برخی موارد، قیمت این قطعات از نمونه‌های ژاپنی و اروپایی نیز بیشتر است. 
 بررسی‌ها نشان می‌دهد مشکل تأمین قطعات یدکی به تمامی خودرو‌های چینی و قطعات مختلف آنها مربوط می‌شود. از نیاز به چراغ‌ها و قفل در‌ها گرفته تا براکت‌های سپر و قطعات داخلی مرتبط با سیم‌کشی موتور، همه این موارد شامل این مشکلات هستند، حتی نمایندگی‌هایی که این خودرو‌ها را وارد بازار کرده‌اند، اطلاعات کاملی از جزئیات فنی آنها ندارند. 
 بابک کریمخان، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در همین ارتباط در گفتگو با تسنیم، با اشاره به اینکه تولید خودرو‌های CKD با شریک چینی در کشور چالش‌های خاص خود را دارد، گفت: اصولاً در قرارداد با کمپانی‌های چینی محصول نخست به صورت پک راهی کشور می‌شود و در ایران روند مونتاژ آن صورت می‌گیرد، اما نکته مهم این است که شریک چینی خودرو را ارزان‌تر و قطعات یدکی را با قیمت گران به شریک ایرانی می‌فروشد. 
وی با بیان اینکه باید در قرارداد‌ها شریک چینی را متعهد به ارائه قطعات یدکی آن هم با قیمت مناسب کرد، افزود: متأسفانه در حال حاضر این موضوع انجام نمی‌شود و مونتاژکاران مجبورند قطعات یدکی را با قیمت‌های بالا از شریک چینی خود خریداری کنند. جالب این است با نظام تعرفه‌ای که در کشور وجود دارد، شریک چینی هیچ الزامی به تولید قطعات یدکی در داخل کشور نمی‌بیند، طبیعی است که کوتاه‌ترین مسیر را انتخاب و قطعات را به کشور وارد می‌کند. 
این عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور با اعلام اینکه در قانون داخلی‌سازی ۳۰ درصدی برای خودرو‌های CKD عنوان شده است، گفت: این درصد با تهیه رینگ و لاستیک و باتری محقق می‌شود، اما نکته مهم این است که هیچ اقدامی برای داخلی‌سازی قطعات صورت نمی‌گیرد. ما باید در قرارداد‌های خود با شریک چینی عنوان کنیم که در فاصله زمانی سه تا پنج سال باید با داخلی‌سازی قطعات از ظرفیت کشور برای تأمین قطعات مورد نیاز خودرو‌های چینی استفاده کنیم. 
کریمخان با اعلام اینکه باید از خودمان بپرسیم چین چگونه یک خودروساز مطرح جهان شده است، تصریح کرد: این کشور با نظام تعرفه‌ای مناسب و سیاستگذاری‌های قابل قبول خودروسازان اروپایی را وادار به تهیه قطعه و تولید خودرو در چین کرده است. طبیعی است که در این شرایط قطعه‌ساز با تکنولوژی روز آشنا و روند رشد و توسعه خود را طی می‌کند، اما از آن طرف وقتی قطعه‌ساز داخلی حتی نمی‌تواند یک قطعه کوچک از خودرو‌های چینی را تولید کند، چطور می‌خواهیم روند داخلی‌سازی خودرو‌ها را در داخل کشور انجام دهیم. 
به گفته وی، امروز مشتری وقتی می‌خواهد خودرویی از بازار خریداری کند با خودرو‌های لوکس چینی روبه رو است، مسلماً خودروساز چینی هم از سلیقه مشتری ایرانی باخبر بوده و با نصب آپشن‌های لوکس و ارائه تبلیغات متنوع جذب مشتری خوبی را انجام می‌دهد. فروش اقساطی آن هم با شرایط مناسب باعث می‌شود مشتری ترجیح دهد به جای خودروی داخلی یک خودروی پر آپشن چینی بخرد، اما نمی‌داند که در آینده گرفتار تأمین قطعات آن خواهد شد. 
وی با بیان اینکه باید بستر لازم را برای رشد و توسعه صنعت قطعه کشور فراهم کرد، گفت: لازمه رشد صنعت خودرو توسعه صنعت قطعه‌سازی است، اگر قطعه‌ساز داخلی رشد نکند، به طور حتم ما به بازار فروش خودرو‌های چینی تبدیل خواهیم شد. هیچ کس بازار کشورش را به راحتی دست رقبا نمی‌دهد، اما ما به راحتی در حال نابودی صنعت خود هستیم. 

 سود ۳۰۰ درصدی واردات قطعات خودرو‌های چینی
علیرضا نیک‌آئین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران نیز با اشاره به بحران خرید قطعات خودرو‌های چینی برای خریداران این محصولات گفت: متأسفانه هر روز شاهد حضور انواع خودرو‌های چینی در سطح بازار هستیم، غافل از اینکه هیچ توجهی به تأمین قطعات این خودرو‌ها نمی‌شود و خریداران این محصولات درصورت بروز مشکل مجبورند در تعمیرگاه‌ها زمینگیر باشند. 
وی با اعلام اینکه در بازار قطعات یدکی خودرو‌های چینی هیچ توجهی به انتقال دانش فنی و واردات قطعات مورد نیاز این خودرو‌ها نمی‌شود، افزود: واردکنندگان به صورت سلیقه‌ای اقدام به واردات قطعات خودرو‌های چینی می‌کنند که برای آنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد سود دارد. در این میان واحد‌های نظارتی رسیدگی لازم را به بازار ندارند و قطعات یدکی خودرو‌های چینی در بلاتکلیفی مطلق قرار دارند. 
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران با تأکید بر اینکه بعضاً در خودرو‌های چینی مشکل رادیاتور، توربو شارژ و قطعات اصلی موتور برای مردم بحران‌هایی را به وجود آورده است، افزود: نمی‌دانیم چرا هیچ توجهی به خدمات پس از فروش خودرو‌های چینی نمی‌شود. وزارت صمت نیز به این موضوع ورود پیدا نمی‌کند و در نهایت این مصرف‌کننده است که باید در بازار برای خرید قطعات سرگردان باشد. 
به گفته وی در خودرو‌های چینی قطعات ریز بسیار کمیاب هستند و حتی در نصب یک گلگیر نیز ما مشکل تأمین قطعه داریم. حال تصور کنید یک تاجر نبود آیینه و سپر را در بازار متوجه و اقدام به واردات این کالا می‌کند، در نهایت بازار پر از آیینه و سپر می‌شود، ولی خبری از تأمین سایر قطعات خودرو‌های چینی نیست. این موضوع نشان می‌دهد هیچ ضابطه خاصی برای تأمین قطعات وجود ندارد و همه سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

برچسب ها: خودرو ، قطعات خودرو ، چین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار